Przejdź do głównej treści
Pomiń baner

Członkowie zespołu

Literaturoznawca, pracownik Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego, zatrudniony w Katedrze Historii Literatury Polskiej XX Wieku, członek wydziałowego Ośrodka Badań nad Awangardą. Kierował projektem badawczym „Archiwum Zbigniewa Herberta – studia nad dokumentacją procesu twórczego” (NPRH, 2014-2017). Stypendysta Beinecke Rare Book & Manuscript Library, Yale University (w ramach programu Fellowships for Visiting Postdoctoral Scholars, 2014), członek komitetu organizacyjnego międzynarodowej serii konferencyjnej „Genesis – City – Year” i organizator edycji krakowskiej („Genesis – Cracow 2019. Genetic Criticism: from Theory to Practices”, czerwiec 2019, we współpracy z Institut des Textes et Manuscrits Modernes, Paryż). Redaktor czasopisma naukowego „Konteksty Kultury”.
Autor książek: Pracownia Herberta. Studia nad procesem tekstotwórczym (wspólnie z Anną R. Burzyńską, Tomaszem Cieślakiem-Sokołowskim, Henrykiem Citko, Wojciechem Gruchałą, Kariną Jarzyńską, Marią Kalinowską, Elizą Kącką i Agnieszką Klubą, Kraków 2017); Słowo raz obudzone. Poezja Czesława Miłosza: próby czytania (Kraków 2015); Otwieranie głosu. Studium o wczesnej twórczości Zbigniewa Herberta (Kraków 2009); Kultura małomówna Stanisława Lacka. W kręgu młodopolskiej świadomości mowy i milczenia (Kraków 2006).


Opublikował kilkadziesiąt prac literaturoznawczych, m.in. na łamach „Tekstów Drugich”, „Pamiętnika Literackiego”, „Ruchu Literackiego”, „Przestrzeni Teorii”, „Wielogłosu” oraz „Textual Cultures”.
Edytor pism Czesława Miłosza (udział w opracowaniu trzech tomów publicystyki rozproszonej, ogłoszonych w serii „Dzieł Zebranych”) oraz Zbigniewa Herberta (inedita ogłaszane przez „Zeszyty Literackie”).
Zainteresowania: historia literatury polskiej XX wieku, krytyka genetyczna.

Historyk literatury XX wieku, nauczyciel akademicki, pracuje w Katedrze Kultury Literackiej Pogranicza na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Jest kierownikiem wydziałowego Ośrodka Badań nad Awangardą, pełni funkcję Dziekana Wydziału Polonistyki UJ. Wraz z Krzysztofem Zajasem redaguje serię Polish Studies – Transdisciplinary Perspectives, publikowaną przez wydawnictwo Peter Lang.

 

Edytor Pism Tadeusza Peipera (opracował dwa tomy – wraz z Katarzyną Fazan Wśród ludzi na scenach i na ekranie oraz Gabriela Zapolska jako aktorka).

 

Autor książek: Ale Ja nie Bóg. Kontemplacja i teatr w dziele Mirona Białoszewskiego (1999) oraz Od metafory do urojenia. Próba patografii Tadeusza Peipera (2010).

 

Współredaktor tomów Żagary. Środowisko kulturowe grupy literackiej (2009), Na pograniczach literatury (2012), Formacja 1910: biografie równoległe (2013). Wraz z T. Bujnickim i K. Zajasem opracował tom Żagary. Antologia poezji, BN I 335, Wrocław 2019.

Pracuje w Katedrze Teatru i Dramatu na Wydziale Polonistyki UJ. W kręgu jej głównych zainteresowań znajduje się teatr XIX i XX wieku, widziany od strony zagadnień sztuki aktorskiej (techniki nauki roli, obyczajowość teatralna) oraz ram i modeli pracy nad spektaklem (próby teatralne jako obszar genezy przedstawienia). Bada rozmaite typy dokumentacji teatralnej, zwłaszcza rękopisy i szkice towarzyszące przygotowaniom widowiska: egzemplarze sztuk, ról, projekty i rysunki sceniczne, pamiętniki aktorskie. Tłumaczy teksty naukowe z języka francuskiego.

Najważniejsze publikacje:

Archiwum teatru XIX wieku. Ludzie, dokumenty, historie, Societas Vistulana, Kraków 2019 (wspólnie z Barbarą Maresz);

Za kulisami. Narodziny przedstawienia w teatrze polskim XIX wieku, Wydawnictwo UJ, Kraków 2016;

Une création à deux mains dans le théâtre polonais du XIXe siècle / A Two-Handed

Creation in 19th-Century Polish Theatre, « European Drama and Performance Studies » 2019 – 2, nr 13: The Stage and its Creative Processes, t. 1, s. 143-164;

Bioarchiwum, „Didaskalia” 2018, nr 143, s. 72-78.

W pracowni artystki teatru, w: Helena Modrzejewska. Szkice do portretu, red. A. Kędziora, Kraków 2017, s. 7-22.

„Czyż to nie Hamlet wyjaśniający aktorom, jak mają zagrać?” Tadeusz Pawlikowski na próbie, w: Tadeusz Pawlikowski i jego teatr, red. M. Palka, Kraków 2015, s. 53–82.

„Napracowałam się ogniście!”. Egzemplarze ról Wandy Siemaszkowej – u źródeł warsztatu aktorskiego, w: Wanda Siemaszkowa i jej teatr, red. J. Puzyna-Chojka i A. Jamrozek-Sowa, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2015, s. 56–73.

Współredagowała (razem z Mateuszem Antoniukiem i Danielem Ferrerem) tematyczny zeszyt „Wielogłosu” pt. Francuska krytyka genetyczna w XXI wieku (2019 nr 1).  

 

Kierownik Katedry Historii Literatury Staropolskiej na Wydziale Polonistyki UJ. Zajmuje się m.in. kulturą literacką Wielkiego Księstwa Litewskiego, użyciem pisma w Rzeczypospolitej XVI–XVIII w. oraz historią kartografii.

 

Ważniejsze publikacje:

 

Książki:

Poeta i mapa. Jan Kochanowski a kartografia XVI wieku (Kraków 2019);

Kultura literacka Wilna 1323–1655. Retoryczna organizacja miasta (Kraków 2012)

 

Artykuły:

Mercator’s Lithuanian-Russian Borderlands: Russiae pars amplificata (1595) and its Polish Sources („Imago Mundi”, 2019, 2); Multiscripturality in the Grand Duchy of Lithuania: New Research Approaches (transl. D.A. Frick, „East European Politics and Societies and Cultures”, 33, 2019);

Autobiografia Biernata z Lublina (1516) w: Biernat z Lublina a literatura i kultura wczesnego renesansu w Polsce, red. Justyna Dąbkowska-Kujko, Anna Nowcka-Struska (Lu-blin 2015).

 

Prace edytorskie:

Dwa kazania wygłoszone po śmierci Katarzyny Habsburżanki i Zygmunta III Wazy (Warszawa 2016)

Pracuje w Katedrze Antropologii Literatury i Badań  Kulturowych na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Zajmuje się literaturą w perspektywie estetycznej i antropologicznej oraz komparatystyką literacką i kulturową.

Autorka książek: Świat artysty. Modernistyczne estetyki tworzenia (2018), Wyspiański. Mitologia nowoczesnego artysty (2007, wyd. II uzupełnione 2008), Oblicza wzniosłości. Estetyka powieści młodopolskiej (1999), Historia i metafora.(1989). Redaktor Światowej historii literatury polskiej. Interpretacje (2020), współautor Kulturowej teorii literatury (2006, 2012). Redaktor naukowy Serii Biblioteka Narodowa (2005-9), współtwórca Serii Biblioteka Polska, prezes Międzynarodowego Stowarzyszenia Studiów Polonistycznych (od 2012), członek redakcji „Przestrzeni Teorii” i „Biuletynu Polonistycznego”, członek Rady Naukowej IBL PAN.